Мисия „Неостаряване“: Хроничното възпаление

Защо са полезни омега-3 мастните киселини?
Мисия „Неостаряване“: Хроничното възпаление

Какво си представяте, когато чуете думата възпаление? Синина? Оток? Да, това със сигурност е възпаление, но то не е причинител на болести, още по-малко пък на стареене. В този материал става дума за по-непопулярния тип възпаление, което се нарича "хронично" и е реакцията на организма ни в отговор на редица системно възникващи вътре в него "травми". Едно от проявленията на хроничното възпаление е образуването и струпването на бели кръвни телца на едно място, известно още като макрофаг. Макрофагите играят основна роля в развитието на атеросклероза, която се характеризира с плаки, намаляващи притока на кръв и допълнително затормозяващи кръвоносните съдове и сърцето. Астмата също е възпалително заболяване. Както и тендинитът.

Най-голям принос за хроничното възпаление имат стресът и хранителният режим. И за разлика от стреса, чието количество не винаги сме в състояние да диктуваме, храненето е нещо, което до голяма степен зависи от нас самите. Нашите предшественици са изповядвали естествен хранителен режим, където съотношението на омега-6 към омега-3 мастни киселини е било 1:1 или дори 1:2. В случай, че не знаете, омега-6 са мастните киселини, които могат да бъдат открити в почти всеки пакетиран хранителен продукт, за който се сещате, както и в мазнините, които понастоящем масово се използват за готвене и директна консумация. От друга страна, омега-3 са тези мазнини, които обикновено се асоциират със сьомгата, както и други студеноводни или дълбоководни риби. За съжаление, прекомерната преработка, на която се подлага съвременната храна, изхранването на добитък със зърно вместо с паша, намаленият прием на риба и загърбването на редица други традиционни практики, драстично е променило съотношението на омега-6 към омега-3 и то в момента е приблизително 20:1. 

Проблемът с омега-6 се дължи на едни хормони, наречени ейкозаноиди. Тези хормони се извличат от незаменимите мастни киселини и участват в почти всички процеси, които протичат в тялото ни. В случай, че консумираме голямо количество омега-6, ние ще произвеждаме ейкозаноиди от тях. Неприятното е, че омега-6 ейкозаноидите за силно възпалителни. Тялото е в състояние да си синтезира ейкозаноиди и от омега-3 мастни киселини, които са далеч по-слабо възпалителни. Поради тази причина, промяната на съотношението между мастните киселини, които приемаме може значително да редуцира възпалителните процеси, които протичат в организма ни. Начинът да постигнем това е да намалим количеството преработени хранителни продукти на масата, най-вече рафинирани и хидрогенирани растителни масла, да увеличим консумацията на риба, да обмислим вариант за прием на рибено масло с храната. В случай, че не ядете храни от животински произход, бихте могли да наблегнете на смляно ленено семе или масло от същото, но трябва да имате предвид, че алфа-линоленовата киселина (ALA) в тях е по-малко ефикасна от намиращите се в животинските продукти ейкозапентаенова киселина (EPA) и докозахексаенова киселина (DHA). Това е така, тъй като за да я усвои, тялото трябва тепърва да я преработва в ЕРА и оттам – в DHA. 

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Анкета

Къде ще сте през празничните дни?
Гласувай! Резултати Архив

Хороскоп

Овен
21 март – 20 април