Защо желатин?

Защото трябва :)
Защо желатин?

Най-важното

За да стане бульонът ви още по-неотразим, бихте могли да запечете предварително костите във фурна на висока температура до покафеняването им.

Готовия продукт можете да използвате както за директна консумация, така и за приготвянето на най-различни супи и сосове. Пилешкият бульон е особено подходящ за варене на ориз за ризото или гарнитури.

Навремето бях убеден, че има твърде малко неща на този свят, които са по-ужасни от пачата. След това със сигурност пораснах и предполагаемо поумнях и се оказа, че някъде в процеса коренно съм си променил мнението по този въпрос. Но кое е това нещо, което прави пачата такава, каквато я познаваме и хвърля в потрес едни, а подмята други в кулинарен възторг? Желатинът, дами и господа!

В Уикипедия можем да прочетем, че желатинът "е прост белтък, получаващ се при хидролизата на колагена от животински кости или хрущяли, варени във вода." Тоест, бульон. Същият е с доста по-ниска хранителна стойност от много други източници на протеин, тъй като в него отсъстват незаменими аминокиселини (такива, които тялото не може да си произвежда само). Защо тогава желатин? Една от основните причини е известна още като хидрофилни колоиди, които се отличават със завидното свойство да привличат храносмилателните сокове в стомаха. Това, както можете да се досетите, подобрява тяхното действие и по този начин допринася за по-ефикасното обработване и усвояване на храната. Някои изследвания свидетелстват, че желатинът има благоприятно въздействие върху заболявания като спастичен колит, колит и дори болест на Крон. Други сведения сочат, че това вещество има роля в борбата с анемията и други болести на кръвта. Неслучайно първите източници за употребата му от 204 г. сл.н.е. в Китай описват способността на желатина да спира кръвотечения.

inm.comМного хора споделят положителни наблюдения в използването му като профилактика и лечение на стомашно-чревни разстройства. Моят личен опит с бульоните от кости и хрущяли пък е позитивен от гледна точка на справянето с различни ставни и сухожилни проблеми, като за това роля имат и наличните в тях минерали и вещества като калций, магнезий, фосфор, глюкозамин и хондроитин, които са много важни за здравето на пасивните структури.

При всички положения, инвестицията на минимално време и средства в приготвянето на бульони си заслужава усилията, дори и ако се абстрахираме от здравословните им свойства и погледнем единствено на кулинарната страна на нещата.

За да бъда максимално практичен, ще споделя и използваната от мен техника за варене на бульон. За целта ви трябват 1-2 кг кости (най-добре тръбни телешки, но и всякакви други ще свършат работа) и тенджера под налягане.

inm.comВ съда се слагат костите и се заливат със студена вода, която да ги покрие, но не повече от 2 литра, за да получите гъст, хранителен и чудесно желиращ се бульон. Към тях могат да бъдат добавени всякакви корени, зеленчуци и подправки, подходящи за приготвянето на супа. Аз лично залагам на лук, целина, бахар, черен пипер, чесън и моркови, завързани в торбичка от марля, така че да не се налага да ги гоня из цялата тенджера след това. Посолява се на вкус и много важно (!) – добавят се 2-3 или повече супени лъжици оцет или лимонов сок. Киселината е ключова, тъй като способства за извличането на минералите от кокалите. След това затваряте тенджерата и оставяте да съска на бавен огън за минимум два часа. Колкото по-дълго, толкова по-добре. Аз съм стигал и до 5, но си давам сметка, че за някои това си е чиста проба разхищение на електроенергия.

След спирането на котлона, оставяте да поизстине, вадите кокалите и торбичката с подправки, а течността прецеждате през марля или ситна цедка в буркан(и). Бурканът се затваря след окончателно изстиване и се съхранява в хладилник.

Ако нямате възможност да изконсумирате съдържанието му в рамките на една седмица, бихте могли да го замразите в подходящ за целта съд.

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Анкета

Къде ще сте през празничните дни?
Гласувай! Резултати Архив

Хороскоп

Дева
24 август – 23 септември