Водата – преди, по време или след хранене

Водата – преди, по време или след хранене

Много хора са свикнали да пият вода по време на хранене, въпреки че неведнъж са чували, че това е вредно. Всъщност мнението не специалистите е различно и е трудно да се даде еднозначен отговор на въпроса "Кога е най-полезно да пием вода – преди, по време на или след хранене?". Затова ще разгледаме процесите, които се случват в организма при различните избори в това отношение.

Прием на вода преди хранене

Когато пием вода преди хранене (особено ако е топла), стомахът се пречиства от остатъците несмляна храна, храносмилането се активизира, засищаме се с по-малки порции.

Препоръчва се вода да се пие 10-15 минути преди хранене, а ако се приема сок – 20-25 минути преди него.

Прием на вода по време на хранене

По време на хранене е засилено производството на слюнка, необходима за храносмилането. Стомашният сок унищожава болшинството от бактериите, попадащи в организма с храната. Ако в това време изпиете малко топла вода, стомахът ще преработи отлично продуктите до състояние, при което те ще могат да продължат към тънките черва. Тук е важно да се отбележи, че говорим за малко количество вода и задължително топла.

Защо не трябва да пием много вода, докато се храним?

Голямото количество вода в стомаха по време на хранене ще попречи на производството на стомашен и жлъчен сок, което неминуемо ще доведе до забавяне на храносмилането. На храносмилателните процеси пречат също алкохолът и газираните напитки. Вредата от прием на големи количества вода по време на хранене се обяснява по следния начин:

 При едновременното приемане на храна и вода количеството въздух, което постъпва в организма, се увеличава няколко пъти, което води до подуване на корема.

Поради честото преглъщане човек не сдъвква добре храната, а големите парчета от нея се преработват по-бавно. Това води до запек и ферментационни процеси на остатъците в червата, което често е причина за развитие на гастрит.

Ако се приема студена вода по време на ядене, може да се появят стомашни спазми и храната да не се преработи добре, а това да е причина за образуване на газове.

Накратко, по време на хранене може да пиете само топла вода и то не повече от 200 милилитра.

Прием на вода непосредствено след хранене

Голямото количество вода, прието непосредствено след хранене, е вредно за организма. От полза би била само чашка кафе. Вода може да пиете колкото ви се иска, но след като е минало определено време от закуската, обяда или вечерята. Това време зависи от вида на храната, която сте консумирали:

Ако сте хапнали плодове или зеленчуци, изчакайте 20-30 минути, преди да приемете течността.

След прием на бавни въглехидрати (каши, ориз, макарони, хляб), както и на месо или месни продукти, е необходимо да минат 2 часа, преди да пиете вода.

Смята се, че течностите, приети непосредствено след хранене, разреждат стомашния сок и той не изпълнява преките си "задължения", храната в стомаха не се смила и поради тази причина на задстомашната жлеза, черния дроб и жлезите с вътрешна секреция на тънките черва им се налага да синтезират допълнително количество секрет, изтощавайки организма и отслабвайки имунната система. Претоварването на секреторния механизъм на стомаха и дванадесетопръстника води до по-бавно храносмилане, стимулира се образуването на газове, киселинността се понижава, появява се гастрит, а стигне ли се до него, то и язвата не е далеч.

При повишена киселинност на стомаха е добре да се пие:

топла вода – 1 час преди хранене;

кафе с мляко;

зелен чай (черният не се препоръчва).

При ниска киселинност се препоръчва прием на:

вода с червени боровинки или лимон;

вода след хранене – минимум след час.

Всички тези препоръки се отнасят за обикновената чиста вода. Ако сте загрижени за здравето си, следва напълно да се откажете от употребата на алкохол и подсладени газирани напитки.

 

Източник: rusfilter.ru

 

Добави коментар

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Анкета

Къде ще сте през празничните дни?
Гласувай! Резултати Архив

Хороскоп

Водолей
21 януари – 19 февруари